przez
Joanna Grabowska
Partnership Programs, Digital Marketing Team ,Citi Handlowy
Polacy niezmiennie od lat utrzymują się w czołówce nacji z jednym z najwyższych konsumenckich IQ. Okazuje się , że nasze decyzje zakupowe mogą być przedstawiane jako wzór pod kątem rozsądku, samokontroli czy porównywania ofert. W czym więc kryje się sukces smart shoppingu?
Licz na siebie – bądź smart
W dzisiejszych czasach, gdy kolekcje zmieniają się co miesiąc, a wyprzedaże zdarzają się kilkanaście razy w roku pod różnymi okolicznościowymi hasłami, podejmowanie trafnych decyzji zakupowych to prawdziwe wyzwanie. Jak wskazują badania przeprowadzone przez GFK Polonia, już prawie 50% Polaków przyznaje się do smart shoppingu i aspiruje tym samym do miana świadomego konsumenta. Naszą percepcję potwierdzają międzynarodowe raporty, np VISA i The Future Foundation.
Przemyślane zakupy pozwalają nie tylko na wymierne oszczędności, ale też na efektywne zarządzanie domowym budżetem – bez obniżania poziomu życia i przy jednoczesnej kontroli tzw. finansowej poduszki bezpieczeństwa.Osoby realizujące taką filozofię w planowaniu swoich wydatków kierują się nie tylko atrakcyjną cena danego produktu czy usługi, ale także jakością.
Jak sprawdzić czy Twoja strategia zakupowa jest smart? :
*Szukasz jak najniższej ceny zakupów bez obniżania ich wartości – czyli, mówiąc wprost, kupujesz w taki sposób, żeby jak najbardziej się opłacało.
*Podejmujesz decyzję w oparciu o faktyczne potrzeby.
*Szukasz wyprzedaży, promocji i obniżek cenowych.
*Szukasz jak najniższej ceny zakupów bez obniżania ich wartości – czyli, mówiąc wprost, kupujesz w taki sposób, żeby jak najbardziej się opłacało.
*Podejmujesz decyzję w oparciu o faktyczne potrzeby.
*Szukasz wyprzedaży, promocji i obniżek cenowych.
Łowcy promocji, czyli jakie zakupy lubimy najbardziej
Raport KPMG z grudnia 2017 roku, zatytułowany „Wyprzedaże i promocje – jak zmieniają się zwyczaje zakupowe Polaków” wykazał, że niemal co drugi Polak zwleka z podejmowaniem decyzji zakupowych do czasu promocji lub wyprzedaży. Natomiast aż 76% respondentów stwierdziło, że niska cena produktu jest główną motywacją do robienia zakupów w czasie obniżek i akcji rabatowych. Jednocześnie zmniejsza się odsetek ludzi robiących zakupy typowo spontanicznie. Przyznaje się do nich 44% kobiet i 33% mężczyzn.
Natomiast badanie „Smart Okazje – zwyczaje zakupowe Polaków” pokazało, że ¼ z nas promocji poszukuje ...regularnie. Najbardziej zainteresowane okazjami są osoby, których dochód mieści się w przedziale od 3 do 7 tysięcy złotych. Co ciekawe wraz ze wzrostem dochodu takie podejście nie zanika - 16% ludzi zarabiających powyżej 10 tysięcy złotych przyznaje, że nadal patrzy na promocje i łowi najciekawsze okazje.
Od smartfona do smart shoppingu
Dla pełnego obrazu dane o zwyczajach zakupowych Polaków warto połączyć z trendem e-Commerce. Okazuje się, że im więcej korzystamy z internetu, tym mniej wydajemy, a nasze zakupy są coraz bardziej przemyślane. Kupując w sieci największą uwagę zwracamy na cenę – to ona decyduje o wyborze konkretnego produktu czy sprzedawcy. Wynika to przede wszystkim z faktu, że nie mamy możliwości bezpośredniej oceny materiału czy jakości wykonania. A w internecie możliwości tańszych zakupów jest coraz więcej .
Okazji można szukać za pośrednictwem porównywarek cenowych, serwisów aukcyjnych, gazetek, kuponów czy programów rabatowych oferowanych przez różnego rodzaju instytucje, np. banki. Świetnym przykładem takiego programu jest Citi Specials, platforma rabatowa która oferuje zniżki u blisko 300 partnerów, a wysokość rabatów sięga nawet 50%.
Oprócz korzystnych rabatów w różnych kategoriach – np. zakupy, restauracje czy podróże, osoby korzystające z programu mają szansę na nagrody oraz zaproszenia na wydarzenia specjalne. Wystarczy śledzić informacje na stronie programu: www.online.citibank.pl/citispecials
To nie koniec atrakcji dla doświadczonych łowców okazji – już w środę webinarium na profilu Citi Handlowy na Fb na temat najlepszych strategii zakupowych pod hasłem „Wyprzedaże cały rok, czyli smart shopping po polsku”.
Czekamy na Was na naszym Fb. Już jutro specjalny webinar LIVE.
Dlaczego jesteśmy coraz bardziej smart? Bo aby zaoszczędzić kluczowy jest łatwy i szybki dostęp do informacji o zniżkach. A do tego w dużej mierze wystarczy smartfon w kieszeni – kilka klików i gotowe, realne oszczędności na wyciągnięcie ręki.
Intensywny rozwój technologii, wzrost świadomości konsumentów zarówno w dziedzinie jakości produktów, jak i ich cen, postęp globalizacji i wolnego handlu – to wszystko razem przyczyniło się do narodzin nowego typu klienta – smart shoppera.