Czy wiesz, ile wydajesz na abonamenty?
Bilet do kina czy abonament do wielkiego świata filmów i seriali? Płyta czy dowolny utwór na żądanie? Gazeta czy dostęp do newsów non stop? Coraz częściej wybieramy niekończące się możliwości, które - przynajmniej w teorii - pozwalają nam racjonalizować wydatki. Ale czy na pewno mamy je pod kontrolą? Sprawdź, czy wiesz, ile kosztują Cię subskrypcje!
Netflix, Tidal, hulajnoga, ubrania, kosmetyki i wiele innych, czyli... co to jest subskrypcja?
Coraz chętniej zamiast kupować, wynajmujemy i subskrybujemy. A usługi te stały się tak powszechne, że prawie w ogóle przestaliśmy zastanawiać się, czy są nam tak naprawdę potrzebne. Zanim jednak przejdziemy do twardych danych, odpowiedzmy sobie na pytanie:
Czym tak naprawdę jest subskrypcja?
Subskrypcja to wszystkie usługi abonamentowe, które umożliwiają dostęp do szeroko pojętych zasobów (towarów i usług) opłacane regularnie, najczęściej raz w miesiącu.
Co ciekawe w Polsce, większość osób kojarzy tego typu usługi z dostępem do różnego rodzaju wirtualnych treści - filmów, muzyki, książek. Jednak subskrybować można praktycznie wszystko:
· wiadomości - np. gazety, magazyny, aplikacje news'owe
· pojazdy - samochody, hulajnogi,
· usługi telekomunikacyjne i media – internet, telefon, prąd, woda, gaz,
· programy biurowe - np. Office 365, oprogramowanie antywirusowe,
· jedzenie – diety pudełkowe, zakupy z dowozem,
· artykuły higieniczne i kosmetyczne – golarki, perfumy, szczoteczki do zębów, środki myjące/pielęgnujące.
Subskrypcja z niespodzianką
W USA na popularności zyskują pudełka, których zawartość zawsze stanowi pewną tajemnicę. Co może się w nich znaleźć? Między innymi przekąski, kosmetyki, a także wyselekcjonowane wina. Nie jest jednak tak, że konsument nie ma wpływu na to, co dostanie. Najpierw określa swoje preferencje, a potem czeka na niespodziankę.
Subskrypcja ubrań
Kolejnym trendem, który w Polsce dopiero raczkuje, jest subskrypcja ubrań. W tym przypadku miano influencerów należy się projektantom mody. Niski popyt na kupno ubrań luksusowych spowodował nadwyżki odzieży, których wyprzedaż mogłaby niekorzystnie wpłynąć na ich status. Bo czy coś, co może kupić przeciętny Kowalski, może być pozycjonowane jako luksusowe? I tak właśnie powstały wypożyczalnie ubrań - popularne szczególnie wśród osób, które często występują publicznie.
Subskrypcja a abonament - czym się różnią?
Subskrypcję można anulować w każdej chwili, a abonament jest umową na określony czas, z okresem wypowiedzenia wypowiedzenia (np. kilka miesięcy).
Subskrypcja jest "luźniejszą" formą zobowiązania, które które w większości przypadków można anulować od ręki zdalnie. Abonament jest zobowiązaniem formalnym z umową, zwykle opłacanym z góry co miesiąc. Anulowanie abonamentu to w praktyce wypowiedzenie umowy za okresem wypowiedzenia który należy opłacić.
Każda stała opłata obciąża budżet osobisty. Wg Deloitte już w 2018 roku liczba światowych subskrybentów dobiła do 350 mln. W ich rękach było wtedy 580 mln abonamentów na różnego rodzaju usługi. Jednak jeśli jest coś, co w ostatnim czasie znacząco wpłynęło na rozwój tego rynku, to jest to zdecydowanie pandemia. Firma Zuora, która stworzyła Subscription Economy Index, mierzący kondycję biznesów subskrypcyjnych, podała, że usługi tego typu w 2020 roku zanotowały wzrosty na poziomie 11,6 proc. W tym samym czasie przychody z działalności w modelu klasycznych (kupno/sprzedaż) spadły o ok. 1,6 proc.
Subskrypcje 2021 w Polsce
A jak to wygląda w kraju? Raport Subskrypcje 2021, stworzony dla Fundacji Digital Poland, wyraźnie stwierdza, że w naszym kraju rośnie potencjał usług abonamentowych. Tylko jeden użytkownik ma średnio 5,7 subskrypcji, które regularnie obciążają jego domowy budżet na średnią kwotę abonamentu 480 zł. Ankietowani podali, że najczęściej subskrybują:
· treści wideo, na które wydają średnio 31-50 zł,
· streaming muzyki o średniej, miesięcznej wartości 11-30 zł,
· usługi fitness i zdrowotne (w tym ubezpieczenia), które nie przekraczają 100 zł,
· a także usługi telekomunikacyjne mieszczące się w zakresie 51-150 zł.
Jednocześnie jedynie 30 proc. badanych wskazuje, że monitoruje wydatki związane z subskrypcjami. A z takim podejściem może być związane dość istotne ryzyko – wiele osób bez ogródek przyznaje, że abonamenty działają uzależniająco i trudno z nich zrezygnować nawet wtedy, gdy ceny rosną. Pytanie więc, czy dzięki subskrypcjom, rzeczywiście jesteśmy elastyczni?
Źródła:
subiektywnieofinansach.pl/subsktypcje-abonamenty-ekonomia-subskrypcji-sharing-economy-raport-digital-poland/
www.digitalpoland.org/publikacje
businessinsider.com.pl/firmy/strategie/subskrypcje-abonamenty-jako-model-biznesowy-nietypowe-biznesy-w-subskrypcji/4pqn6t0
insidemobile.pl/ile-wydajecie-na-abonamenty/