Prosty mechanizm automatycznego płacenia rachunków
Większość rachunków opłacasz online? Zdarza Ci się zrobić to po terminie? Spokojnie, możesz zapomnieć o tym problemie. Włącz polecenie zapłaty, a bank zajmie się wszystkimi opłatami! Przeczytaj jak ustawić polecenie zapłaty.
Polecenie zapłaty i... może Ci się nie chcieć
Ile razy przed wysłaniem przelewu czy opłaceniu rachunku powiedziałeś - “Nie chce mi się”, “Zrobię to jutro”, “Zajmę się tym później”, “Jeszcze jest czas”, “Mogę zapłacić do 10., a jest 9.”? Jeśli zdarzyło Ci się to przynajmniej raz, nie obwiniaj się. W dzisiejszym pędzie jesteśmy przebodźcowani, zabiegani, zmęczeni multitaskingiem i zniechęceni do regulowania coraz wyższych rachunków.
Ale prawda jest taka, że - czy chcesz, czy nie - płacić trzeba. I właśnie dlatego powstało takie rozwiązanie, jak polecenie zapłaty, dzięki któremu już nie musisz pamiętać o kolejnym rachunku czy racie. Wszystko zadzieje się samo, a Ty możesz zająć się tym, co lubisz.
Jak działa polecenie zapłaty?
Na początek trzeba wyraźnie powiedzieć, że polecenie zapłaty nie jest tym samy, co przelew stały. A tak wiele osób myśli.
Czym różni się polecenie zapłaty od przelewu stałego?
Przelew stały jest wykonywany w określonym przez Ciebie terminie, na określoną przez Ciebie – zawsze tę samą - kwotę. Jeśli jakaś należność nagle zostanie zmniejszona lub zwiększona, powstanie różnica, przez którą za jakiś czas możesz mieć kłopoty.
Z kolei polecenie zapłaty automatycznie dostosowuje przelewaną z Twojego konta bankowego kwotę do otrzymywanych przez Ciebie rachunków. Przykład? Jeśli w jednym miesiącu rachunek będzie wynosił 80 zł, a w drugim 100 zł, z Twojego konta zostanie pobrane odpowiednio 80 i 100 zł. Bez żadnej Twojej ingerencji.
Polecenie zapłaty co to?
Automatyczne płatności za stałe i cykliczne sprawy (kwoty opłacanych rachunków mogą być różne) takie jak:
· rachunki za mieszkanie
· ubezpieczenia i inne składki
· abonamenty telefoniczne i telewizyjne
· prąd, gaz, wywóz śmieci,
· raty kredytów i pożyczek.
W poleceniu zapłaty co miesiąc kwoty rachunków mogą się zmieniać jak np. miesięczny rachunek za prąd/gaz/wyóz śmieci. Polecenie można wyłączyć w dowolnym momencie.
Polecenie zapłaty - jak je włączyć
Po pierwsze, upewnij się, że firma, wobec której masz zobowiązania finansowe, obsługuje polecenie zapłaty. Potem wypełnij formularz w swoim banku - możesz to zrobić osobiście lub online.
Twoja dyspozycja trafia do banku firmy, na której konto mają trafić środki, a Ty nie musisz się już niczym martwić.
Niektóre banki za uruchomienie polecenia zapłaty pobierają jednorazową opłatę w wysokości kilku złotych. Jednak bardzo często taka operacja jest całkowicie bezpłatna.
Jakie zalety ma automatyczne pobieranie środków?
· Oszczędność czasu – nie skupiasz się już na wpisywaniu wszystkich danych do przelewów czy płatnościach z karty
· Wygoda – nie musisz już pamiętać o wszystkich zobowiązaniach i ich terminach
· Elastyczność - polecenie zapłaty zawsze możesz odwołać - i to nawet jeśli rachunek został już zapłacony. W takim przypadku masz na to 56 dni i nie musisz podawać żadnego powodu. Kwota zostanie zwrócona na Twoje konto, ale musisz pamiętać, żeby i tak zapłacić tę należność. Rozwiązanie to przydaje się w momencie, gdy zabrakło Ci środków na coś ważnego lub toczysz spór z firmą, z którą masz umowę.
Polecenie zapłaty wciąż nie jest popularnym rozwiązaniem w naszym kraju. A szkoda! Dzięki niemu już o niczym nie zapomnisz i masz spokojną głowę. Wszystkie rachunki i zobowiązania zostaną zapłacone na czas. A Ty możesz się zająć czymś, co sprawia Ci przyjemność.