przez
Agata Charuba-Chadryś
PR Manager
Tegoroczna pula grantów od Citi Foundation jest na półmetku. Wiemy już, że dwie organizacje mogą liczyć na dalsze wsparcie w 2019. Fundacja Przedsiębiorczości Kobiet i Fundacja "Think!" dostały dofinansowanie w wysokości 570 tys dolarów. Kalendarz grantowy na ten rok nie został jeszcze zamknięty i kolejne wnioski polskich NGOs są rozpatrywane.
Fundacja Think! dostała 300 tysięcy dolarów na projekt „Tydzień dla Oszczędzania”. To kontynuacja wieloletniej współpracy z Citi Foundation i Fundacją Kronenberga przy Citi Handlowy, która trwa od 2008 roku. Celem programu jest promowanie wśród Polaków nawyku oszczędzania, a także umiejętności racjonalnego gospodarowania swoimi zasobami finansowymi. Integralną częścią programu są badania „Postawy Polaków wobec finansów”, realizowane na ogólnopolskiej próbie respondentów od ponad 10 lat. Równolegle realizowane są konkursy na uczelniach i w szkołach średnich oparte o grę internetową „Pierwszy Milion” uczącą efektywnego zarządzania własnym budżetem i pokazującą różne obszary rynku finansowego i kapitałowego. Od 2016 roku integralnym elementem programu jest również moduł Program Rozwoju Przedsiębiorczości. W jego ramach za pośrednictwem dedykowanego portalu oraz poprzez warsztaty i mentoring dla firm oraz pomysłów biznesowych, głównie z obszarów IT, fintech i z branży kreatywnej mają powstawać nowe, bądź rozwijać się już istniejące młode firmy z potencjałem rozwoju.
Drugi ze znanych już grantobiorców, to Fundacja Przedsiębiorczości Kobiet, która dostała 270 tys dolarów na program „Biznes w Kobiecych Rękach” . Projekt finansowany ze środków Citi Foundation od 2014 roku promuje kobiecą przedsiębiorczość i oferuje wsparcie dla kobiet, które chcą założyć własną firmę. Dzięki wykładom, warsztatom i indywidualnej pracy z mentorkami, każda spośród uczestniczek ma szansę wcielić w życie swój pomysł na biznes. W ostatniej edycji powstało 30 firm, a wsparciem zostało objętych 50 pań. Przykładem laureatki z tego roku jest Bobby’s – producent odzieży ochronnej dla dzieci chroniącej przed wodą, zabrudzeniami i zniszczeniem.
Cechą charakterystyczną programu jest kreatywność uczestniczek i mnogość pomysłów na biznes. Dzięki poprzednim edycjom na rynku funkcjonują firmy z branży fashion, kids czy ...eHealth. SiDLY sp. z o.o. (laureat pierwszej edycji) zajmuje się kompleksowo wdrażaniem nowego podejścia do telemedycyny, od poszukiwania obszarów wymagających inicjowania rozwiązań telemedycznych, przez projektowanie, badanie oraz konstruowanie urządzeń przeznaczenia medycznego. Szumisie (objęte drugą edycją programu), czyli interaktywne zabawki dla niemowląt. Wbudowany w maskotkę mechanizm emituje tzw. biały szum, który uspokaja maluszka i pozwala mu zasnąć. Produkowany w Polsce Szumiś jest popularnym produktem eksportowym. TRUE COLOR by Ann (firma powstała w trzeciej edycji programu) to marka biznesowej mody kobiecej BLACK & WHITE, która powstała z pasji do mody, trendu slow fashion, z zamiłowania do pięknych wysokiej jakości tkanin, a przede wszystkim z potrzeby stworzenia wyróżniających projektów eleganckich ubrań.
Citi Foundation założona przez Citi w Nowym Jorku od początku swojego działania była silnie skoncentrowana na społecznościach lokalnych i adresowaniu potrzeb tych środowisk. Program Citi Foundation zakłada finansowanie projektów społecznych służących wsparciu osób młodych wchodzących na rynek pracy, bądź marzących o uruchomieniu własnego biznesu. Ma to na celu aktywizację zawodową zwłaszcza osób rekrutujących się ze środowisk wykluczonych, bądź o niskich dochodach. Flagowym programem jest "Pathways to Progress" , w ramach którego realizowana jest polityka grantowa adresowana do NGOsów działających w krajach, gdzie obecne jest Citi.
W lutym 2017 Citi złożyło deklarację o przeznaczeniu 100 milionów dolarów na wsparcie młodych ludzi na globalnym rynku pracy. Wraz ogłoszeniem raportu Global Youth Survey 2017: Prospects and Expectations Citi Foundation poinformowała o rozszerzeniu programu Pathways to Progress na cały świat. - Mentorzy, staże, możliwość sprawdzenie się w różnego rodzaju pracach ułatwiają młodym ludziom nabycie doświadczeń, które będą procentować przez lata, powiedział CEO Citi Mike Corbat. - Młodzi ludzie często podkreślają, że praca powinna przynosić także korzyści społeczne. Dlatego mocno wierzę, że połączenie tych ambicji z możliwościami oferowanymi przez program Pathways to Progress będzie dobre dla całego społeczeństwa. Od 2017 r., dzięki dodatkowym 100 mln dolarów, Pathways to Progress wspiera kolejnych 500 tys. młodych osób na całym świecie ( dotychczas przyczynił się już do stworzenia miejsc pracy dla ponad 100 tys. młodych osób) , w tym także w Polsce.