przez
Maciej Żurawek
Dyrektor Departamentu Rozwoju Produktu i Wsparcia Sprzedaży,Citi Handlowy
Ruszyły letnie wyprzedaże. Warto przyjrzeć się bliżej branży, która jest najszybciej rosnącym elementem machiny handlowej – tylko w Europie w ciągu ostatniej dekady liczba e-konsumentów niemal się podwoiła, i wobec 30 proc w 2007 wynosiła w 2017 już 58 proc.
Gwiazda dynamiki
Ten trend nie omija Polski – wartość zakupów internetowych w naszym kraju według raportu Gemius w 2016 r. wyniosła 6 mld EUR, w 2017 roku było to już ok. 8 mld EUR, co jak łatwo wyliczyć oznacza 20 proc. wzrost rok do roku. Potencjał do wzrostu wciąż jest ogromny: w tej chwili udział e-commerce w polskim handlu szacuje się na 5-6 procent. Dla porównania: w Wielkiej Brytanii wynosi około 13 proc. Citi Handlowy szczególnie podchodzi do firm i przedsiębiorstw działających online, łącząc właściwy ...fintechom styl projektowania indywidualnych rozwiązań optymalnie adresujących potrzeby danej marki z finansową ekspertyzą i stabilnymi systemami IT. Nie ma mowy o jednej gotowej ofercie i stałym zakresie usług, jest za to elastyczne podejście pozwalające indywidualnie zaprojektować pakiet rozwiązań optymalnie adresujących potrzeby danej firmy. Przy tempie zmian zachodzącym w handlu, czyli branży retail i ilości implementowanych innowacji, jest to optymalna strategia.
Twarze eCommerce
Pod hasłem eCommerce trudno o jeden uniwersalny model. Wprawdzie każdy funkcjonujący w tej branży opiera się na fundamentalnych elementach, takich jak wygląd platformy sprzedażowej, przyjazne dla odbiorcy reklamy, szybki i sprawny system dostaw czy bezpieczne płatności online. Te składowe działają jak warianty multiplikujące ilość decyzji z jakimi styka się przedsiębiorca. Od wyboru form płatności, przez model dostaw i rozliczeń z kurierami, po obszar zwrotów, które są tak istotne w eCommerce. Sprawna obsługa przepływów z różnych źródeł, w zróżnicowanych formatach i terminach płatności jest niezbędna by płynnie powiększać skalę działalności. Całość w zależności od obranej strategii, grupy docelowe (B2B , B2C), oraz skali osadzana jest na gotowej platformie sprzedażowej (tzw. marketplace, wiodącymi graczami są Amazon i Alibaba, w Polsce Allegro) lub zaprojektowanym na miarę serwisie www.
W grupie e-commerce B2B wciąż przeważa płatność odroczona poprzez przelew i coraz bardziej popularne karty, natomiast dla firm targetujących klientów indywidualnych temat jest dużo bardziej kompleksowy. W Polsce dominującą formą płatności jest przelew bankowy, ale już przedsiębiorca, ktory sprzedaje w Niemczech, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Czechach, musi być w stanie zaoferować klientowi przynajmniej cztery alternatywne rozwiązania w płatnościach. Sprawna infrastruktura płatniczo-rozliczeniowa jest krytyczna dla dynamicznego i niezagrożonego wzrostu międzynarodowego w tym biznesie.
3 krytyczne punkty
Po pierwsze, kwestia uzgadniania należności. W każdym ze sklepów znajdziemy około sześciu, siedmiu różnych metod płatności. W każdym kraju też popularność tych metod wygląda różnie. Są kraje gdzie wciąż dominuje gotówka, są takie gdzie podstawową formą płatności jest przelew lub karta. Rozliczenie tak wielu różnych metod płatności staje się dużym wyzwaniem finansowym i logistycznym dla firm. Zautomatyzowana rekoncyliacja należności cały ten proces upraszcza. Dzięki temu rozwiązaniu proces ten dzieje się automatycznie i firma zyskuje ludzi do realizacji zadań kreatywnych lub związanych z rozwojem biznesu.
Druga rzecz to kwestia waluty. Jak pokazują badania 71% konsumentów jest skłonna wydać więcej w e-sklepie, w którym ceny wyrażone są w lokalnej walucie. Dla zwiększenia zysków zaprojektowaliśmy w Citi Handlowy rozwiązanie, który pozwala na automatyczne przeliczanie cen na dowolną walutę, z aktualizacją kursu walut korzystną dla właściciela sklepy. W ten sposób klient zabezpiecza się na wypadek ryzyka wahań kursu walutowego.
Rzecz ostatnia. Oczywista wydawać się może, ale dla rozpoczęcia działalności i zbudowania wiarygodności na rynku międzynarodowymi okazuje się najbardziej istotna. Lokalny numer rachunku. Klienci nie lubią wysyłać pieniędzy za zakupy na zagraniczne rachunki, dlatego firma powinna w pierwszej kolejności pomyśleć o szybki otwarciu rachunku w danym kraju. Dobrze jeśli może to zrobić z Polski, wykorzystując globalną sieć swojego banku.
Utrzymująca się dynamika wzrostu i dobra kondycja tej branży stawia przed sektorem bankowym wyzwania podobnego tempa innowacji i projektowania rozwiązań, które zoptymalizują e-zakupy i pomogą wejść na kolejny poziom rozwoju działalności.