przez
Agata Charuba-Chadryś
PR Manager
W Polsce działa już blisko 200 fundacji założonych przez firmy – jedną z pierwszych była Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy, która konsekwentnie wyznacza trendy w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu i pozostaje liderem programów łączących wolontariuszy z potrzebującymi. W trakcie dotychczasowych trzynastu edycji akcji #CitiVolunteers udało się dotrzeć z niemal 2200 projektami do blisko 278 000 osób.
Od filantropii do wolontariatu
Założona przy okazji obchodów 125-lecia powstania Banku Handlowego, Fundacja jest jedną z pierwszych w Polsce fundacji korporacyjnych. Szybko stała się wiodącą instytucją wśród organizacji pozarządowych. Jej cele, misja oraz nazwa nawiązywały do Leopolda Kronenberga – twórcy Banku Handlowego - przedsiębiorcy-innowatora swoich czasów, a zarazem aktywnego filantropa.
Od samego początku wolontariat pracowniczy był wiodącym obszarem aktywności Fundacji. Dziś program wolontariatu pracowniczego realizowany przez pracowników na rzecz lokalnych społeczności jest wzorcowym przykładem skutecznego i systemowego rozwiązania łączącego pomagających z potrzebującymi. Jednym z jego założeń jest prostota i elastyczność, która nie narzuca gotowych formatów czy grup beneficjentów, ale wspiera realizację projektów, które zaplanowane są przez samych wolontariuszy. Dzięki takiemu podejściu pracownicy Citi wraz z rodzinami i przyjaciółmi mogą rozwiązywać problemy, które występują w najbliższych im społecznościach.
Raz do roku, na całym świecie ...
Rokrocznie w czerwcu ma miejsce kulminacja działań i projektów podczas Światowego Dnia Citi dla Społeczności, czyli Global Community Day obchodzonego wszędzie tam, gdzie jest obecne Citi i jego pracownicy. To moment, gdy setki tysięcy ludzi na całym świecie zbiera się by pomagać innym, dzielić się swoją wiedzą, doświadczeniem oraz umiejętnościami. W skali całego świata to rocznie około 80 tys. wolontariuszy, ponad 1200 projektów realizowanych w 479 miastach z 93 krajów. W akcję Światowego Dnia Citi dla Społeczności angażują się pracownicy różnych szczebli od najwyższego kierownictwa poprzez dyrektorów i managerów po szeregowych pracowników dla lokalnych społeczności, w których funkcjonują.
Zgodnie z tym kierunkiem w tegorocznej edycji znacząco wzrosła liczba działań realizowanych wspólnie z miastem stołecznym Warszawą – takich jak łączone akcje krwiodawstwa w krwiobusach, czy akcje nasadzeń antysmogowych roślin m.in. na Polach Mokotowskich „zielonych płucach stolicy”. Żeby oddać skalę dzięki takim i podobnym projektom tylko w 2017 wolontariuszom #CitiVolunteers udało się dotrzeć do ponad 35000 odbiorców w ramach kilkuset projektów Światowego Dnia Citi dla Społeczności #GCD. Tegoroczna, trzynasta edycja właśnie wystartowała.
Być bliżej lokalnych społeczności
- W Światowym Dniu Citi dla Społeczności niesamowite jest to, ile osób jest chętnych do wzięcia udziału w inicjatywach organizowanych w ramach wolontariatu! Możemy zaproponować i zorganizować własną inicjatywę, bądź zaangażować się w już istniejące. Światowy Dzień Citi dla Społeczności pokazuje, że my także możemy mieć swój udział w niesieniu pomocy innym. - opowiadała jedna z koordynujących akcję krwiodawstwa wolontariuszek, Iga Krzysztofiak, na codzień pracująca w Citi Service Center Poland.
Dużym atutem programu wolontariatu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy jest wsparcie oferowane wolontariuszom, od finansowania na realizację projektów, przez dedykowane szkolenia oraz dostęp do informacji zwrotnych ze strony beneficjentów pomocy. Fundacja systematycznie sprawdza opinię organizacji partnerskich i diagnozuje ich potrzeby. Dodatkowo ankietowani są sami #CitiVolunteers , co pozwala poznać ich zainteresowania, motywy jakimi kierują się pomagając innym, ich plany na kolejne zaangażowania.
Liczy się pomysł i wspólna energia
- Dotychczas udało nam się pokazać tajniki m.in. takich zawodów jak cukiernik (projekt Słodka Tajemnica, w ramach którego przygotowywały pralinki pod okiem profesjonalnego cukiernika), fotograf (projekt Radość w Blasku Fleszy w ramach którego wykonywały zdjęcia metodą otworkową, robiły filmiki poklatkowe i wystąpiły w roli modeli), gwiazda/operator/scenarzysta (projekt Citi Music Awards w ramach którego dzieci przygotowały samodzielnie scenariusze, zrealizowały teledyski przy współpracy profesjonalnych ekip filmowych - wyniki pracy zostały zaprezentowane na dużym ekranie w Multikinie) - tak o swoich projektach realizowanych dla dzieci od lat w ramach #GCD mówi wolontariuszka z banku Citi Handlowy, Katarzyna Nowak.
Z badań wynika np. większe zainteresowanie wolontariuszy akcjami, w których wolontariusze mogą podejmować się prac fizycznych realizowanych wspólnie z kolegami z pracy. Chęć udziału w tego typu akcjach zgłasza 76% ankietowanych, którzy wzięli udział w ostatniej edycji Badania Ewaluacyjnego Programu Wolontariatu Pracowniczego. Dla porównania, zaangażowanie w wolontariat kompetencyjny rozważa co drugi ankietowany. Ta popularność wspólnych działań, robienia czegoś dobrego razem jest elementem charakteryzującym akcje #CitiVolunteers od lat. Z pewnością w tegorocznej edycji będzie podobnie.