src="https://www.facebook.com/tr?id=143773809603902&ev=PageView&noscript=1" />
Strona Głównamój blogJak zarabia się na byciu influencerem i youtuberem?
mój blog

Jak zarabia się na byciu influencerem i youtuberem?

Coraz więcej osób marzy o karierze na Instagramie i YouTubie. Ale czy to rzeczywiście tak proste i opłacalne, jak się wydaje?

Influencer marketing ma się dobrze

Blisko 21 mln Polaków śledzi w mediach społecznościowych przynajmniej jednego influencera, a 3 na 4 korzysta z ich rekomendacji i poleceń. Nic więc dziwnego, że influencer marketing jest najszybciej rozwijającą się gałęzią marketingu i w wielu przypadkach ma pozytywny wpływ na rozwój biznesu.
Do mediów bardzo często przebijają się informacje, że najskuteczniejsi i najbardziej wpływowi influencerzy mogą zarobić setki tysięcy złotych na publikacjach, w których dają wskazówki, polecają firmy czy konkretne produkty. Wydaje się, że to bardzo przyjemna i lukratywna praca, dlatego coraz więcej młodych ludzi na pytanie “kim chcesz zostać” odpowiada – influencerem lub youtuberem.

Co robi influencer i youtuber?

W niektórych krajach w szkołach powstały już klasy o profilu influencerskim. A chętnych do nich nie brakuje. Wiele osób, które na co dzień scrollują media społecznościowe, myśli, że praca takiego influencera i youtubera to tak naprawdę bardzo opłacalna zabawa.
Dlaczego tak im się wydaje? Bo żeby zostać influencerem czy youtuberem nie trzeba mieć konkretnego wykształcenia czy doświadczenia, a wiek również nie jest przeszkodą. Jeśli jednak spojrzy się na to od drugiej strony i zajrzy do influencerskiej kuchni, szybko okaże się, że aby osiągnąć sukces w tej branży potrzebne są cierpliwość, zaangażowanie i kreatywność w tworzeniu wartościowego contentu.
Dlaczego? Bo o potencjale reklamowym (a tym samym zarobkowym) influencera czy youtubera w największej mierze decyduje zaangażowana społeczność obserwatorów. A ta jest wymagająca. I często wystarczy mały błąd, by stracić wiernych fanów.

Praca influencera i youtubera od kuchni

Influencerzy mają wiele opcji, żeby zdobyć obserwatorów i publikować content. Zanim jednak zaczną „pokazywać się” w sieci, powinni znaleźć swoją niszę, czyli tematykę, wokół której będą się kreatywnie poruszać i tworzyć wartościowe treści. Ci, którzy świetnie władają piórem, najczęściej prowadzą blogi z dłuższymi artykułami. Jednak nie wystarczy tu po prostu opublikować ciekawą treść. Ważna jest również znajomość zagadnień SEO, bo tylko ona pozwoli wypozycjonować blog i tym samym trafić do jak największego grona czytelników.
Jednak blog to często za mało. Warto wesprzeć się również profilem na Instagramie. Ale żeby taki profil zgromadził jak największą liczbę followersów, nie wystarczy raz na jakiś czas wstawić byle jakie zdjęcie. Wszystko powinno być dobrze przemyślane, a każda fotografia odpowiednio wyselekcjonowana i poddana obróbce. To, co liczy się na Instagramie to przede wszystkim estetyka. Choć coraz częściej mówi się o wartościowych tekstach, które są doceniane przez instagramowe algorytmy. Do tego dochodzi umiejętność tworzenia interesujących storiesów, merytorycznych live’ów i trendujących rolek.
A skoro już o trendach mowa... wypada być również na TikToku. Społeczność tego medium rośnie z miesiąca na miesiąc, a wielu reklamodawców coraz chętniej patrzy na tę platformę jako efektywny kanał marketingowy. Siłą TikToka są ciekawe i często śmieszne filmiki, które wpisują się w gust najmłodszych odbiorców.
Ktoś w końcu może zapytać - a YouTube? YouTube to potęga. Tu przewagę mają dłuższe i wartościowe treści. To właśnie one mają największą szansę znaleźć się wysoko w wyszukiwarce, ale trzeba pamiętać, że youtuberów jest naprawdę wielu. Przebić się nie jest łatwo. Kluczem do sukcesu jest odpowiednio dobrana tematyka, która sprawi, że twórca będzie zdobywał subskrybentów, łapki w górę i udostępnienia. A żeby tak się stało, potrzeba... naprawdę dużo czasu i sporo umiejętności, by nagrać i zmontować ciekawy materiał.

Jak się zarabia na Instagramie i YouTubie?

Większość influencerów zarabia przede wszystkim na współpracach z markami. Ale wielu z nich sprzedaje też własne produkty, szkolenia czy... korzysta z Patronite’a – polskiego serwisu crowdfundingowego, który umożliwia finansowanie autorów. Patroni wpłacają na konto twórców pieniądze, a ci mogą je wykorzystać na prowadzenie swojej kreatywnej działalności.
Agencje zajmujące się influencer marketingiem na bieżąco uzupełniają bazy najciekawszych twórców. Szansę na zarobek mają nie tylko celebryci, ale również nano- (do 10 tys. obserwatorów) i mikroinfluencerzy (do 100 tys. obserwatorów). Współprace mogą mieć bardzo różną formę - od publikacji storiesów, przez publikację serii postów, artykułu sponsorowanego czy filmu na YouTubie. Czasami firmy sponsorują całą serię odcinków, w których pojawia się lokowanie produktu.
Dużą popularnością cieszą się również linki afiliacyjne, czyli odnośniki do konkretnych produktów czy usług, umieszczane w treściach twórców. Za każdy zakup przez link influencer otrzymuje wynagrodzenie. Zarobki mogą być bardzo różne. W sieci można znaleźć informacje, że średnio jest to między 5 a 30 proc. wartości reklamowanej rzeczy. Niestety trudno podać konkrety, bo w większości przypadków obowiązuje tajemnica handlowa.
Z kolei na YouTubie zarabia się przede wszystkim na wyświetleniach reklam odtwarzanych w trakcie oglądania wideo twórcy. Żeby włączyć monetyzację swojego kanału, musi on mieć przynajmniej 1000 subskrypcji, a liczba obejrzanych godzin przez odbiorców musi przekroczyć 4000 w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Do tego dochodzą również zarobki za lokowanie produktów czy publikacje sponsorowane.
Jak widać, praca influencera nie jest taka prosta i trudno zostać nim po prostu na pstryk. To długotrwały proces, który wymaga zaangażowania i trochę więcej niż kilku kliknięć. A setki tysięcy na koncie? Te czekają na tych największych. Na początku można liczyć na 100-500 zł za post.
Źródła:
Citi Handlowy Magazyn to inspirujący blog dla klientów indywidualnych, biuro prasowe dla mediów i magazyn tworzony przez ekspertów bankowych. Ważne informacje o charakterze materiałów zamieszczanych w Citi Handlowy Magazyn tutaj
src="https://www.online.citibank.pl/scripts/tracking/mbox.js " /> src="https://www.facebook.com/tr?id=143773809603902&ev=PageView&noscript=1" />