Strona Głównamój blogIle kosztuje organizacja przyjęcia weselnego?
mój blog

Ile kosztuje organizacja przyjęcia weselnego?

Wspólna decyzja o ślubie to poważny krok, za którym idą kolejne - pierwszym z nich jest organizacja wesela. Impreza na kilkadziesiąt, a nawet na kilkaset osób to niemałe wyzwanie.

Musicie zastanowić się nad wieloma kwestiami – od liczby gości, przez muzykę, aż po smak tortu. A nic nie jest przecież za darmo. Ile kosztuje wesele? Spróbujmy to policzyć!

Zacznij od gości, czyli... koszt talerzyka

Zamiast pytać, ile kosztuje organizacja wesela, zastanówcie się, ile możecie wydać. Dzięki temu określicie ramy budżetowe i będziecie mogli podejmować konkretne decyzje. Ważne, żeby nie robić tego w ciemno, czyli bez kosztorysu, bo wtedy łatwo o nadwyrężenie finansów.
Na początek usiądźcie i zróbcie listę osób, które chcecie zaprosić na uroczystość. Następnie liczbę gości pomnóżcie przez średni koszt talerzyka – czyli 250 zł. Dzięki temu uzyskacie przybliżoną kwotę, która potrzebna będzie na opłacenie sali i serwowanie posiłków.
W kolejnym kroku pomnóżcie otrzymaną kwotę przez 2. Dlaczego? Przyjmuje się, że przyjęcie stanowi 50 proc. wszystkich wydatków weselnych, co również potwierdza jeden z największych portali ślubnych wedding.pl

Sala - zwróć uwagę, co masz w liczone w cenę!

Wesele można zorganizować w restauracji, w hotelu, w stodole, szklarni, a jeśli masz ogród lub ziemię - w namiocie. W grę wchodzą również takie miejsca, jak pałac, zamek czy remiza strażacka lub dom weselny. Pamiętajcie jednak, że wybór lokalizacji bardzo determinuje kolejne koszty.
Szklarnia czy stodoła mogą być bardzo klimatycznymi miejscami, ale czy mają własną kuchnię? Jeśli nie, będziecie musieli oddzielnie zapłacić za catering i obsługę kelnerską.
W cenę “talerzyka” w restauracjach może być wliczony pierwszy toast, opłata korkowa i serwisowa, a także tort. Dlatego radzimy dokładnie czytać umowy. Może się okazać, że o wiele bardziej opłaca się zapłacić za “talerzyk” w ekskluzywnej restauracji niż oddzielnie za wynajem sali, catering i tort.

Ceny usługodawców - DJ, zespół, fotograf, wideo, florystka

Bez dobrej muzyki nie ma dobrej zabawy, dlatego jednym z ważniejszych wydatków jest oprawa muzyczna. W tym przypadku macie tak naprawdę trzy opcje - możecie wybrać DJ’a, zespół lub zdecydować się na puszczanie muzyki z laptopa.
Najtańszą możliwością jest oczywiście laptop, który najlepiej sprawdzi się w domu i na niewielkich przyjęciach. Tutaj należy pamiętać o licencji na odtwarzanie muzyki dla dużej grupy osób. 
DJ to wydatek w wysokości średnio 3 500-4 000 zł. W przypadku zespołu - widełki są znacznie szersze i mogą zależeć od liczy muzyków, posiadanego sprzętu, repertuaru, a także popularności danego zespołu. Ceny wahają się od 3 000 do 13 000 zł.
A gdy macie już muzykę, pomyślcie o tym, by na zawsze uwiecznić Wasze najpiękniejsze chwile. Młode pary coraz częściej decydują się jedynie na usługi fotografa, zupełnie rezygnując z wideo. Jeśli zrobicie podobnie, zapłacicie ok. 3-4 000 zł. W przypadku dodatkowego filmu koszt wzrośnie o kolejne 2 500-4 000 zł.
Kolejnym punktem do odhaczanie na weselnej liście jest... florystka. Ceny dekoracji bardzo trudno przewidzieć. Tutaj “sky is the limit” i wszystko zależy od tego, co chcecie zrobić. Dlatego będziecie musieli podjąć kilka kluczowych decyzji – kwiaty sztuczne czy żywe? Sezonowe czy sprowadzane? A może zamiast kwiatów... balony? Dużym odciążeniem budżetu będzie samodzielne wykonanie dekoracji - zwłaszcza, gdy macie zdolności manualne. Pamiętajcie jednak, że tak czy tak – kwiaty kosztują. I nawet przy samodzielnym wykonaniu dekoracji musicie mieć przygotowane przynajmniej kilkaset złotych. Kosz profesjonalnej florystki waha się z kolei od 1 000 do 5 000 zł. A jeśli Wasza sala ma tonąć w kwiatach - będzie znacznie, ale to znacznie większy.

Ile kosztuje ślub kościelny, a ile cywilny?

Zacznijmy od ślubu cywilnego, który ma zasadniczo jedną lub dwie opłaty. Za tradycyjną uroczystość w Urzędzie Stanu Cywilnego zapłacicie 84 zł. Do tego możecie doliczyć opłatę za oprawę muzyczną - ok. 200-400 zł. Ceremonia plenerowa to z kolei wydatek dodatkowego 1 000 zł.
W przypadku ślubu kościelnego wiele zależy od parafii, która udzieli Wam sakramentu. Musicie przygotować się m.in. na koszt zapowiedzi, mszy oraz poradni rodzinnej. Do tego niektóre parafie wymagają również opłaty za nauki przedmałżeńskie oraz udzielenie licencji na organizację ślubu z Waszej macierzystej parafii. Organista i dekoracja kościoła to najczęściej oddzielny wydatek. Niestety trudno przewidzieć koszty – jeden ksiądz policzy “co łaska”, a inny powie konkretną kwotę. Analizując jednak wypowiedzi małżonków na forach i w mediach społecznościowych, możemy uśrednić i podać przybliżone koszty:
· Msza – ok. 500 zł
· Poradnia rodzinna – 100 zł
· Licencja na organizację ślubu z macierzystej parafii – 50-100 zł
· Organista – 350 zł
· Zapowiedzi – 150 zł

Organizacja wesela – o czym jeszcze warto pamiętać?

Masz już salę i usługodawców. Wiesz, ile zapłacisz za ślub. Ale czy to już wszystko? Niestety musimy Was zmartwić. Organizacja wesela to ogromne przedsięwzięcie, na które składa się wiele detali. Jakich? Są to m.in.:
· Obrączki - mogą być złote, platynowe, srebrne, a nawet drewniane lub z kamienia. Jeśli decydujecie się na najpopularniejszy kruszec, czyli złoto, zobaczcie, co macie w domu! Być może jesteście w posiadaniu biżuterii, której już nie nosicie? W takiej sytuacji za obrączki zapłacicie grosze, bo posiadane złoto oddacie w rozliczeniu lub do przetopienia.
· Strój i stylizacja – garnitur, suknia ślubna, poszetka, buty, fryzjer, makijażystka. To wszystko kosztuje, ale pamiętajcie, że strój może być używany lub wypożyczony. Warto też poszukać początkującej fryzjerki lub makijażystki, która zbiera zdjęcia do portfolio i da Wam sporą zniżkę.
· Transport gości - jeśli wesele będzie oddalone od miejsca ślubu o kilkadziesiąt kilometrów, warto zapewnić gościom transport. To może być bus, autokar, a może warto dogadać się ze znajomymi, którzy przewiozą Waszą rodzinę prywatnymi autami?
· Zaproszenia i inna papeteria – w internecie jest mnóstwo ofert. Niektóre zaproszenia mogą kosztować 1 zł za sztukę, inne 7 zł, a są też takie wycenia na 25 zł. To, na co się zdecydujecie, zależy od Waszego budżetu i gustu. Pamiętajcie, że zaproszenia i całą papeterię możecie również stworzyć sami w bezpłatnych programach graficznych. A potem wydrukować wszystko w profesjonalnej drukarni. Koszt na pewno będzie znacznie mniejszy, a satysfakcja gwarantowana.

Skąd wziąć pieniądze na wesele?

W Polsce na wesele wydaje się średnio 48 tys. zł. W pierwszej chwili kwota potrzebna na organizację wesela może przerażać. Dlatego, gdy już ochłonięcie, zastanówcie się, czy w ogóle stać Was na taki wydatek. Pierwsze, co możecie zrobić, to zmniejszyć liczbę gości lub zastanowić się, czy nie zorganizować skromnego obiadu w restauracji lub nawet - jeśli macie taką możliwość - w domu.
Druga opcja, to sprawdzenie własnych finansów. Wesela nie musicie organizować kilka miesięcy po zaręczynach. Im więcej czasu sobie dacie, tym większa szansa, że uzbieracie potrzebną kwotę. Finansowanie wesela możecie też omówić z rodzicami i zapytać, czy są skłonni wesprzeć Was finansowo. Ostatnią opcją jest kredyt gotówkowy. Pamiętajcie jednak, że wesele to krótka impreza, a kredyt zostanie z Wami na dłużej. Dlatego warto pomyśleć o karcie kredytowej – to może być idealne rozwiązanie, które pomoże w opłaceniu usługodawców czy kupieniu artykułów dekoracyjnych, kwiatów lub zaproszeń.
Citi Handlowy Magazyn to inspirujący blog dla klientów indywidualnych, biuro prasowe dla mediów i magazyn tworzony przez ekspertów bankowych. Ważne informacje o charakterze materiałów zamieszczanych w Citi Handlowy Magazyn tutaj