Strona Głównatrendy & raportyPROFESJONALISTKA HIGH TECH – REWOLUCJA PRZYSPIESZA

PROFESJONALISTKA HIGH TECH – REWOLUCJA PRZYSPIESZA

Potrzeby rynku nowych technologii oraz IT ciągle rosną, zapotrzebowanie na dobrze wykształconych specjalistów w tej dziedzinie wciąż jest wysokie. I chociaż coraz więcej kobiet decyduje się rozwijać swoją karierę właśnie w tej branży, to jednak stają one przed dużymi wyzwaniami w  zakresie nie tylko ograniczeń zewnętrznych (szklany sufit), ale także własnego postrzegania wartości swojej pracy (syndrom oszustki). Liczba pań w działach high tech i IT zarówno mniejszych firm jak i globalnych korporacji rośnie wolno, ale stabilnie - eksperci nazywają to zjawisko „pełzającą rewolucją”.

Kim jest zatem kobieta pracująca w nowych technologiach i IT? Jak wygląda jej praca i perspektywy awansu? Jakich trudności doświadcza w codziennej pracy? Tego wszystkiego dowiedzieć się można z raportu Kobiety w technologiach 2020, przygotowanego przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy” w ramach programu Shesnnovation Academy realizowanego z Citi Foundation przy wsparciu Fundacji Citi Handlowy. 
KObiety HIGHTECH2.jpg
Z badania przeprowadzonego na próbie 1000 Polek identyfikujących się z branżą STEM,  wynika, że współczesne profesjonalistki pracujące w technologiach pochodzą z dużego i średniego miasta i mają zazwyczaj od 25 do 45 lat. Większość z nich pracuje na stanowisku specjalistki lub samodzielnej pracowniczki (ponad 50%), zaś co trzecia kieruje projektami i zarządza ludźmi. Przeciętne zarobki kobiet w branży technologicznej to około 7907 zł netto – znacznie powyżej średniej krajowej – są one jednak w dużej mierze uzależnione od stażu pracy.
Jak wynika z Raportu, perspektywa awansu w branży high – tech jest szybsza niż w innych branżach. Przykładowo programiści otrzymują tytuł starszego specjalisty średnio po 3,79 roku pracy. Ponad 1/3 ankietowanych w dotychczasowej karierze awansowała 2-3 razy, natomiast średnio na stanowisko kierownicze musiały czekać około 5,25 roku.
Kobiety HIGHTECH1.jpg
Co ciekawe, kobiety pracujące w branży technologicznej chętnie pomagają   innym paniom, chociaż część z nich wykazuje duży sceptycyzm zawodowy wobec przedstawicielek swojej płci. Większość też jako swojego szefa zdecydowanie widziałoby mężczyznę (ponad 70%). Jak podkreśla dr Bianka Siwińska, CEO Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy” oraz kierowniczka naukowa raportu: Profesjonalistki high tech bardzo chętnie angażują się we wspieranie innych kobiet i działania skupione wokół tego tematu. Są solidarne i aktywne. Mają wiele do wniesienia. Są mentorkami, coach'kami i sponsorkami dla innych, mniej doświadczonych kobiet w swoich firmach, ale także poza nimi (np. w takich programach mentoringowych jak Lean in STEM, IT for SHE, czy Shesnovation), biorą udział w akcjach na rzecz zachęcania dziewczynek do wyboru kierunków STEM.  
Co stoi na przeszkodzie paniom pracującym w technologiach? Okazuje się, ze nie tylko szklany sufit (zjawiska tego doświadczyło aż 57,6% kobiet powyżej 40 roku  życia), ale także własne postrzeganie swojej osoby. Prawie 50% badanych doznało tzw. syndromu oszustki – jest to przeświadczenie danej osoby, że wszystkie jej życiowe osiągnięcia są dziełem przypadku i przez to nie zasłużyła na sukces. Jak mówi Katarzyna Majewska, Członek Zarządu Citi Handlowy: Z doświadczenia wiem, że kobiety często są zbyt wymagające wobec siebie. Do tego dochodzi kwestia podziału ról w domu. Jak pokazuje raport, nieegalitarny podział obowiązków jest jednym z największych problemów w drodze do harmonijnego łączenia pracy zawodowej i wyzwań prywatnych przez kobiety budujące karierę w branży technologicznej.
Z  raportu wynika, że ponad połowa kobiet pracujących w technologiach miała przerwę w pracy trwającą dłużej niż miesiąc. Dla 56,7% z nich związana była z macierzyństwem. Niestety partnerzy  ponad 2/3 z nich na ogół nie korzystali z przysługujących im przerw w pracy związanych z pojawieniem się dziecka. I chociaż większość kobiet (61,1%) podczas urlopu macierzyńskiego stara się podtrzymywać kontakt ze swoja branżą, to połowa z nich wraca na dawne stanowisko a ponad 1/3 zmienia pracę. Niestety, aż 38,9% ankietowanych negatywnie ocenia wpływ macierzyństwa na karierę zawodową.
Shesnnovation Academy to projekt akceleracyjny realizowany przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy” i Citi Foundation przy wsparciu Fundacji Citi Handlowy. W jego ramach uczestniczki otrzymały wsparcie wyjątkowych Mentorek, gwiazd biznesu technologicznego, prezesek i managerek wielkich korporacji, twórczyń startupów, które osiągnęły sukces, a także szkolenia i porady wybitnych ekspertów branży. Mimo ekstremalnie trudnych warunków (pandemia COVID -19) uczestniczkom programu udało się stworzyć 13 technologicznych startupów.
Raport dostępny na stronie http://womenintech.perspektywy.org/

Perspektywy Women in Tech – We inspire the world!

http://womenintech.perspektywy.org/

Citi Handlowy Magazyn to inspirujący blog dla klientów indywidualnych, biuro prasowe dla mediów i magazyn tworzony przez ekspertów bankowych. Ważne informacje o charakterze materiałów zamieszczanych w Citi Handlowy Magazyn tutaj