Strona Głównatrendy & raportyMŁODZI POLACY: WŁASNA FIRMA SPOSOBEM NA ŻYCIE

MŁODZI POLACY: WŁASNA FIRMA SPOSOBEM NA ŻYCIE

Czym dla młodych Polaków jest przedsiębiorczość i co o niej sądzą? Co stanowi dla nich najbardziej pożądaną ścieżkę kariery? Jak postrzegają prowadzenie firmy osoby posiadające własny biznes, a jak te, które dopiero chcą go założyć? Na te i inne pytania odpowiada badanie Fundacji Citi Handlowy i Fundacji THINK! „Młodzi a przedsiębiorczość”, zrealizowane przez Fundację Stocznia.

- Kariera przedsiębiorcy to dla większości młodych Polaków jedna z najbardziej pożądanych ścieżek rozwoju. 2/3 młodych już teraz rozważa założenie swojego własnego biznesu, zdecydowana większość  – o posiadaniu własnej firmy mówi jako o najlepszym sposobie na pracę. Dla wielu młodych to możliwość na wyzwolenie kreatywności i rozwinięcie skrzydeł. Sen o niezależności z kolei kończy się wraz z założeniem swojej firmy, bo wówczas już tylko 27 proc. młodych uważa, że prowadzenie własnej firmy pozwala na zachowanie niezależności. Mimo wszystko wciąż większość z młodych przedsiębiorców uznaje tę ścieżkę jako bardzo rozwijającą, mówi Dorota Szostek – Rustecka, Prezes Zarządu Fundacji Citi Handlowy.
Minęły już czasy, kiedy prowadzenie własnej firmy było ukoronowaniem życia zawodowego. Dziś, wielu młodych prowadzenie własnego biznesu uznaje za doskonały sposób na życie. Co ciekawe, dla ponad 50%   przedsiębiorczość to przede wszystkim wykorzystanie swojej wiedzy i umiejętności, zaś dla 45% sposób na zarabianie pieniędzy. 43%. kojarzy się przede wszystkim z kreatywnością zaś prawie 40% określa ją jako „rozwijanie skrzydeł”. Według badanych, cechą charakterystyczną osoby przedsiębiorczej jest pozyskiwanie  wiedzy i nowych kompetencji dosłownie wszędzie, nie tylko w ramach edukacji. Właściwie spożytkowane wiedza i umiejętności okazują  się ważniejszym wyróżnikiem osoby przedsiębiorczej niż samo zarabianie pieniędzy.
Warto przyjrzeć się także temu, w jaki sposób wyobrażenia o prowadzeniu firmy przekładają się na rzeczywistość. Osoby posiadające własny biznes zupełnie inaczej postrzegają „pracę na swoim” niż te, nie mające w tym zakresie żadnego doświadczenia. Tylko 27% przedsiębiorców określa swoją pracę jako niezależną (vs 48% osób nie prowadzących własnej firmy), podobnie jedynie 37% z nich uważa ją za odpowiedzialną (vs 60%). Ponad 50% przedsiębiorców ocenia prowadzenie własnej firmy jako rozwijające, zaś w ten sam sposób postrzega to 44% respondentów nie prowadzących żadnego biznesu.
- To naturalne, że wyobrażenia o prowadzeniu własnego biznesu mogą rozmijać się z rzeczywistością. Mówi się, że decyzja o założeniu własnej firmy jest najprostsza, a prawdziwe wyzwanie zaczyna się potem. Dlatego tak ważne okazują się programy wsparcia dla młodych przedsiębiorców. Tych zakładających swoją firmę oraz tych na początku jej działalności. Młodzi szczególnie przy tym doceniają możliwość czerpania wiedzy od doświadczonych praktyków. Dlatego w każdy z naszych programów wsparcia przedsiębiorczości wpisany jest długoterminowy mentoring z doświadczonymi przedsiębiorcami i menedżerami, komentuje Dorota Szostek – Rustecka, Prezes Zarządu fundacji Citi Handlowy.
Szczególnie należy podkreślić fakt, że przedsiębiorczość większości respondentów kojarzy się pozytywnie, nie mają co do niej etycznych zastrzeżeń. Negatywnie odbierane są pewne postawy uznawanych za niemoralne lub też balansujących na granicy prawa np. sprzedaż maseczek po zawyżonych cenach. Jednocześnie wielu ankietowanych uznaje, że choć postawy przedsiębiorcze realizuje się poprzez prowadzenie własnej firmy, to jednak przedsiębiorczość może mieć różne oblicza. Postawa przedsiębiorcza może manifestować się w różnych innych praktykach i obszarach życia np. pracy na etacie, robieniu kariery w korporacji, handlowaniu w Internecie, zajmowaniu się domem czy planowaniu wakacji.
- Nie wszyscy odnajdą się w pracy u kogoś i nie każdy w ten sposób znajdzie satysfakcję z zatrudnienia. Nie wiemy też, jak będą kształtowały się trendy na rynku pracy. Dla wielu osób własny biznes może być interesującą alternatywą, szczególnie w czasie pandemii, która ujawniła wiele nowych wyzwań i potrzeb społecznych. Nadszedł czas budowania nowej rzeczywistości, poszukiwania nowych rozwiązań, nowych zastosowań dla produktów i usług, które już są rynku. To dobry moment na wyjście z własną inicjatywą i pomysłem na biznes. Gospodarka potrzebuje pomysłów, inicjatyw i zaangażowania młodych w poszukiwanie i kreowanie dla siebie zajęcia i miejsca na rynku, a taka własna działalność może przynieść wiele satysfakcji i korzyści, nie tylko rozumianych w wymiarze dochodów, podsumowuje Anna Bichta, Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!
Cały raport z badania jest dostępny pod linkiem:
Raport.JPG
Dorota Szostek- Rustecka, prezes Zarządu Fundacji Citi Handlowy im. Leopolda Kronenberga, tel. 667 635 427, e-mail: dorota.szostekrustecka@kronenberg.org.pl
Zuzanna Przepiórkiewicz, tel. 667 635 432, e-mail: zuzanna.przepiorkiewicz@citi.com
Citi Handlowy Magazyn to inspirujący blog dla klientów indywidualnych, biuro prasowe dla mediów i magazyn tworzony przez ekspertów bankowych. Ważne informacje o charakterze materiałów zamieszczanych w Citi Handlowy Magazyn tutaj