Strona Głównatrendy & raportySztuczna inteligencja tuż za rogiem

Sztuczna inteligencja tuż za rogiem

Twórcą terminu Sztuczna Inteligencja był John McCarthy, amerykański informatyk, który zdefiniował tę dziedzinę jako  „konstruowanie maszyn, o których działaniu dałoby się powiedzieć, że są podobne do ludzkich przejawów inteligencji”. Aż do lat 90-tych XX wieku Sztuczna Inteligencja była jednak głównie domeną rozważań akademickich. Pierwszy istotny przełom nastąpił, gdy komputer IBM DeepBlue wygrał w 1997 r. pojedynek szachowy z Mistrzem Świata G. Kasparovem. Dziś jesteśmy świadkami pierwszych zastosowań AI w biznesie. 

Dziś stoimy u progu rewolucji – niektórzy naukowcy nazywają to 4 Rewolucją Przemysłową – erą cyfrową, erą internetu rzeczy, usług, ludzi i … erą robotów. Ilość danych, jakie są w otwartym dostępie, niesłychana moc obliczeniowa, publicznie dostępny software – to wszystko powoduje, że postęp technologiczny i wykorzystanie sztucznej inteligencji nabrały zupełnie innego tempa. Roboty, które są  już od jakiegoś czasu powszechnie wykorzystywane w przemyśle produkcyjnym, wykonują coraz szerszą gamę czynności, w tym również takich, które do tej pory zarezerwowane były tylko dla ludzi. Ciekawym przykładem jest bioniczny bar obsługujący gości na statkach linii Royal Carribbean – ten robo-barman robi 2 drinki na minutę, poruszając się w dodatku z gracją głównego tancerza New York Theater Ballet.

Everything you need to know about the Bionic Bar on Royal Caribbean's Harmony of the Seas | Royal Caribbean Blog

Have you heard about the robot bartenders on Royal Caribbean's Harmony of the Seas? While there are still plenty of bars staffed by human beings, Royal C...

Roboty są również bardzo popularne w rolnictwie – latają nad polami i oceniają stan plonów, pracują w winnicach, a nawet zbierają truskawki – są w stanie ocenić ich dojrzałość tego delikatnego owocu i zapakować je od razu do dalszej dystrybucji. Roboty ułatwiają i będą zmieniać nasze życie. Pracują w rolnictwie, w aptekach, sprzątają nasze domy –  dlaczego miałyby nie pracować w banku?
Świat bankowy oczywiście dostrzega potencjał możliwości zaaplikowania Sztucznej Inteligencji w różnych wymiarach, m.in. w obsłudze klienta – tu królują już teraz stosowane są chatboty, przede wszystkim w procesie komunikacji w serwisie klienta. Takie rozwiązanie wprowadził Citi w Singapurze. 

Citi Launches First Facebook Messenger Banking Chatbot in Singapore That Provides Customer Account Information

Get the latest financial news from Citi, the worldwide leader in consumer and corporate banking.

Są też bardziej zaawansowane chatboty, które wspierają m.in. w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych czy w oszczędzaniu. Robotyzacja i systemy samouczące się znajdują zastosowanie w optymalizacji procesów operacyjnych czy przeciwdziałaniu nadużyciom fraudom. Technologia Robotic Process Automation zakłada wykorzystanie oprogramowania, które uczy się wykonywania czynności pracownika, pobiera i interpretuje dane z różnych systemów bankowych, przetwarza je i pozwala wykryć zachowania niestandardowe.  Boty pracują w trybie ciągłym, co pozwala na nieprzerwany monitoring .
Fascynujący świat nowych technologii, robotów, internetu rzeczy, wirtualnych asystentów i możliwości związanych z szeroko rozumianą digitalizacją był przedmiotem rozważań podczas spotkania zorganizowanego dla klientów przez Citi Handlowy pod hasłem „Welcome to Digital Era”. W kolejnych wpisach będę przybliżać Państwu najciekawsze trendy i technologie, które zmieniają nasz świat i wprowadzają nas w nową erę – erę cyfrową.
Citi Handlowy Magazyn to inspirujący blog dla klientów indywidualnych, biuro prasowe dla mediów i magazyn tworzony przez ekspertów bankowych. Ważne informacje o charakterze materiałów zamieszczanych w Citi Handlowy Magazyn tutaj