Strona Głównatrendy & raportyKto już kupuje w sieci, a kto jeszcze nie - eCommerce pod lupą

Kto już kupuje w sieci, a kto jeszcze nie - eCommerce pod lupą

Statystyczny klient sklepu internetowego mieszka w większym mieście, skończył studia i nie przekroczył 50 roku życia. Tymczasem aż 44 proc. polskich internautów nie kupiło nic online. 

Kto się nie przekonał do e-zakupów? 

Jak podaje Gemius w  tegorocznym raporcie "E-commerce w Polsce" wciąż jest wiele osób, którym sklepy internetowe pozostają obce. W niemal 27 milionowej populacji osób z dostępem do internetu niechętne e-zakupom pozostają osoby starsze (52 proc. powyżej 35 roku życia), mieszkańcy mniejszych miast i miejscowości (44 proc. mieszka w mieście do 200 tys. mieszkańców), oceniające swoją sytuację materialną jako średnią (odpowiada tak 44 proc. respondentów).  Co ciekawe główną przyczyną rezygnacji z tej formy zakupów wcale nie są trudności z dostawą czy koszty, ale brak możliwości fizycznego kontaktu z produktem (45 proc.). Silne wśród tego grona jest także przywiązanie do tradycyjnych sklepów, które deklaruje co czwarty respondent (24 proc.). Tym, co jeszcze wyróżnia tą grupę jest potrzeba interakcji ze sprzedawcą - aż 23 proc. osób po 50 roku życia uważa rozmowę podczas zakupów za ważny element. 
58% e-klientów kupuje przez urządzenia mobilne

58% e-klientów kupuje przez urządzenia mobilne

A kto już korzysta i dlaczego?

Kupujący w sieci stanowią 56 proc. polskich internautów. Tu dominują osoby urodzone po 1968 roku (88 proc.), ze średnim lub wyższym wykształceniem (77 proc.), mieszkańcy miast (74 proc.) dobrze oceniający swoją sytuację finansową (51 proc.). Jeżeli chodzi o płcie, to szala przechyla się delikatnie w stronę kobiet, które stanowią 53 proc. e-konsumentów.  Dlaczego wybierają zakupy przez internet? Główne przyczyny preferencji takiego modelu to całodobowa dostępność asortymentu (wskazało ją 87 proc. uczestników badania). Dalej plasują się wygoda związana z dostawą do domu, nieograniczony czas na decyzję zakupową oraz wysoko oceniane bezpieczeństwo procesu (64 proc. respondentów ocenia je za równie bezpieczne albo i bardziej od tradycyjnych zakupów). Z badania wynika, że marką najmocniejszą w kategorii e-commerce pozostaje Allegro (poniżej klip z serii Legendy Polskie. Allegro) , z 72 proc. wskazań w znajomości spontanicznej (respondentów zapytano o podmioty, które przychodzą im do głowy w kontekście e-zakupów).                                                                  
Allegro prowadzi jako marka kojarzona z e-commerce 

Allegro prowadzi jako marka kojarzona z e-commerce 

Co kupujemy w sieci i czy o wszystkim decyduje atrakcyjna cena 

Jeszcze w 2015 roku na pierwszym miejscu była elektronika, ale już w najnowszej edycji badania wygrywa odzież  - ubrania kupuje 64 proc. respondentów, na drugiej pozycji szeroko rozumiana kultura, czyli książki i płyty (54 proc.) i bilety do kina, teatru (51 proc.). Jak pokazuje raport kluczowa w decyzji o wyborze danego adresu sklepu online pozostaje cena -  atrakcyjną cenę jako najważniejszą podaje niemal połowa e-konsumentów (51 proc.). Pozostałe wymieniane elementy sprowadzają się do czegoś, co nazwalibyśmy customer experience  – czyli wygoda dostaw, niskie koszty przesyłki oraz wcześniejsze pozytywne doświadczenia kupujących. Warto zauważyć, że kiedy w grę wchodzi pierwszy zakup w nieznanym sklepie, to nie cena będzie języczkiem u wagi, ale wiarygodność firmy poparta opiniami innych kupujących (57 proc. wskazań), opcja płatności za pobraniem oraz polityka zwrotów i reklamacji są znacznie dalej (każda z opcji dostała ok 30 proc. głosów). Łatwość sposobu płatności wymieniana jest na czwartym miejscu.
Dominujący udział w e-commercowym torcie ma wciąż lokalny internet (w polskich serwisach kupuje 54 proc badanych), ale liczba osób kupujących zagranicą zbliża się do 25 proc, i można spodziewać się dalszego wzrostu tego trendu. Obraz polskich e-klientów wyłaniający się z raportu potwierdza obserwacje firm i przedsiębiorców branży e-commerce, których obsługujemy. Część zachowań jest uniwersalna, i niezależnie od kraju niebanalne znaczenie ma prezentacja ceny produktu w lokalnej walucie. Dla naszych e-sklepów działających zagranicą zaprojektowaliśmy Instant FX, który jest narzędziem umożliwiającym prezentację ceny w walucie lokalnej przy jednoczesnym zabezpieczeniu ryzyka walutowego po stronie sprzedawcy.
Citi Handlowy Magazyn to inspirujący blog dla klientów indywidualnych, biuro prasowe dla mediów i magazyn tworzony przez ekspertów bankowych. Ważne informacje o charakterze materiałów zamieszczanych w Citi Handlowy Magazyn tutaj