Strona Głównamój blogJaką wartość mają Twoje dane osobowe - wszystko, co warto wiedzieć o RODO
mój blog

Jaką wartość mają Twoje dane osobowe - wszystko, co warto wiedzieć o RODO

Niektórzy pamiętają jeszcze czasy, kiedy na drzwiach wisiały tabliczki z imionami i nazwiskami mieszkańców. Teraz byłoby to nie do pomyślenia. Czasy się zmieniły, a nasze dane osobowe stały się pożądanym towarem. Ile jest warte Twoje nazwisko, numer telefonu czy adres e-mail?

Komu oddałeś swoje dane?
Ostatnio skrzynki mailowe tonęły w wiadomościach od firm, które mają w swoich bazach nasze dane osobowe. Wszystko to związane było z RODO, czyli Rozporządzeniem o ochronie danych osobowych. Dzięki temu mogliśmy się dowiedzieć, kto ma informacje na nasz temat i często okazywało się, że nie mamy pojęcia, co to za firmy. Nowe prawo przychodzi nam z pomocą - teraz bez żadnych problemów możemy poprosić o usunięcie naszych danych. Ktoś może zapytać, o co tyle paniki – przecież to tylko imię, nazwisko czy telefon. Czy naprawdę staliśmy się przewrażliwieni, czy może nasza ostrożność jest uzasadniona?
I co o Tobie wie?
Przynajmniej raz wziąłeś udział w jakimś konkursie na Facebooku? Kupujesz przez internet, często korzystasz z Allegro i innych podobnych serwisów? Dzięki temu firmy wiedzą o Tobie naprawdę sporo. Co je interesuje?
- Adres e-mail
- Telefon
- Adres zamieszkania
- Twoje osobiste preferencje: co lubisz, czego szukasz, co Cię interesuje, czy masz dzieci, czy potrzebujesz pożyczki.
Jak to działa?
Zauważasz, że kończy się ubezpieczenie OC Twojego samochodu. Chcesz sprawdzić oferty kilku firm, wpisujesz dane w porównywarce, a za dzień lub dwa otrzymasz telefon z ofertą ubezpieczenia. Zapraszają Cię do oddziału i tam podpisujesz umowę – ze zniżką, a jakże. Cena dodatkowa – Twoje dane osobowe.
Ile kosztują Twoje dane?
Na to pytanie nie ma jednej, konkretnej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego, jak szczegółowe są dane, czego dotyczą, i ile można na nich zarobić. Przykładowo, bazę adresów e-mail można kupić w przedziale od kilku do kilkudziesięciu groszy za rekord, dane osób zainteresowanych kupnem samochodu nawet za kilkadziesiąt złotych za rekord, a informacje o potencjalnych kredytobiorcach nawet za 100 złotych za rekord.
Dlatego zawsze dwa razy dobrze się zastanów, zanim udzielisz zgody na przetwarzanie danych i w jakim zakresie jej udzielasz. Twoje dane mogą być sprzedawane np. firmom marketingowym, a te wykorzystują nie tylko adres e-mail, ale także Twoje preferencje. Z drugiej strony – nowe prawo wprowadza wysokie kary dla podmiotów, które korzystają z danych osobowych bez uzyskania z
Coś za coś
Wiele firm kusi nas korzystnymi ofertami. Przykład? Kilka złotych rabatu na abonament w zamian za udzielenie zgody marketingowej. Brzmi korzystnie, bo wydaje Ci się, że nic nie tracisz, ale chyba nie chcesz, żeby handlowano Twoimi danymi?   
Czas na RODO
Do tej pory każdy kraj UE miał własne, odrębne rozwiązania legislacyjne związane z ochroną danych osobowych. Gwałtowny rozwój technologii – mediów społecznościowych i aplikacji mobilnych – sprawił, że Unia postanowiła wprowadzić regulacje, które będą dopasowane do obecnych realiów.

Dzięki RODO obywatele mają mieć pewność, że ich dane będą właściwie chronione. I to pod groźbą drakońskich kar dla firm, które nie dopełniają nałożonych na nie obowiązków. Jakie korzyści przyniosą wprowadzone zmiany?
- Zyskujesz prawo do bycia zapomnianym – nie chcesz, żeby jakaś firma miała Twoje dane? Nie ma problemu. Zwracasz się do niej z prośbą o ich usunięcie, a ona musi je wykasować ze swojej bazy.
 
- Masz łatwiejszy dostęp do własnych danych – możesz napisać do firmy z prośbą o przekazanie Ci informacji, jakie informacje na Twój temat mają na swoich serwerach. Jeśli zechcesz przenieść swoje dane, np. od jednego do drugiego usługodawcy, nie będzie z tym najmniejszego problemu.

- Twoje dane są chronione – administratorzy danych muszą zgłaszać wszelkie naruszenia związane z ich ochroną.

- Firmy muszą wdrożyć odpowiednie mechanizmy zabezpieczające – dzięki temu Twoje dane będą dużo lepiej chronione i nie powinny trafiać w niepowołane ręce. Mechanizmy zabezpieczające mają też sprawić, że przetwarzane danych zmniejszy się do niezbędnego minimum.

- Twoje dzieci będą bezpieczne – wszelkie zgody na przetwarzanie danych osób poniżej 16-go roku życia, muszą być wyrażone przez rodzica lub opiekuna prawnego. W innym przypadku są niezgodne z Rozporządzeniem i można żądać ich natychmiastowego usunięcia.
Citi Handlowy Magazyn to inspirujący blog dla klientów indywidualnych, biuro prasowe dla mediów i magazyn tworzony przez ekspertów bankowych. Ważne informacje o charakterze materiałów zamieszczanych w Citi Handlowy Magazyn tutaj
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.