mój blog

Bieganie: korzyści i pierwsze kroki, czyli jak zacząć biegać i właściwie po co

Jak się przygotować do biegania – część 1                                         (we współpracy z Gucwa Velo Trainer)

Cała Polska biega, czyli czemu bieganie jest tak popularne…
Do niedawna najpopularniejszą aktywnością wśród Polaków była jazda na rowerze. Ostatnio jednak coraz dłuższe dystanse na dwóch kółkach zamieniliśmy na półmaratony i maratony . Na miejskie imprezy biegowe trzeba się zapisywać z dużym wyprzedzeniem, żeby załapać się na linię startu. W czym tkwi sekret popularności tej dyscypliny sportu?... W dużej mierze to wynik tego, że można uprawiać ją praktycznie wszędzie i nie potrzeba do tego drogiego sprzętu  - a efekty podjęcia wysiłku są odczuwalne – i widoczne – bardzo szybko.

Sport pozwala również zmienić nasze cechy osobowości i charakteru – na które wcześniej zupełnie nie zwracaliśmy uwagi.

Zbigniew Gucwa, GVT BMC Triathlon Team

Co daje bieganie… kilka słów dla nieprzekonanych
Wysiłek sportowy - w odpowiedniej dawce - to samo zdrowie. Poprawia się nasza kondycja i dostajemy duży zastrzyk pozytywnej energii. Biegając, oczyszczamy umysł i otrzymujemy dawkę endorfin. Ale to nie wszystko. Dlaczego jeszcze warto uprawiać bieganie?
- Biegacze znacznie rzadziej mają problemy z sercem i chorobami krążeniowymi
- Regularne bieganie pozwala pożegnać się z uciążliwą zadyszką
- Poprawia się metabolizm, a Ty… chudniesz
- Czujesz się zrelaksowany, spokojny, pełny energii Twoja głowa jest oczyszczona i masz nowe pomysły
Jak mówi Zbigniew Gucwa, trener thriatlonu z Gucwa Velo Trainer: Sport pozwala również zmienić nasze cechy osobowości i charakteru – na które wcześniej zupełnie nie zwracaliśmy uwagi. Systematyczność w aktywności fizycznej wyzwala w nas coraz większe wymagania wobec samych siebie. Stajemy się bardziej ambitni i stawiamy sobie wyższe cele. To pozytywne uzależnienie.
Pierwsze kroki…. Zacznij trenować
Jeśli nie masz problemów ze zdrowiem, możesz ruszać na trening. Jeśli jednak masz jakiekolwiek wątpliwości, udaj się do lekarza pierwszego kontaktu – zrób morfologię i próbę wysiłkową. Wyniki skonsultuj z lekarzem, który zadecyduje, jaki wysiłek jest dla Ciebie wskazany.  Z kartą Citi możesz skorzystać z 5% zniżki na badania medyczne w sieci Lux-Med w ramach platformy korzyści Citi Specials.

Gdy już masz pewność, że wszystko jest dobrze, nie spiesz się. Zacznij powoli, np. od krótkich wycieczek rowerowych, które przyzwyczają Twój organizm do ruchu. Wystarczy Ci rower Veturilo i aplikacja Citi Handlowy Bikes. Dzięki niej zaplanujesz trening i wyznaczysz optymalną dla Ciebie trasę.
Do biegu, gotowi… START!

Żyjemy w czasach, w których cierpliwość i powolna droga rozwoju często nie są w cenie. Niemniej jednak podczas uprawiania sportu wolniej znaczy lepiej. Gdy ktoś pyta mnie, na czym polega moja praca, to z reguły odpowiadam, że... na uspokajaniu i dostosowywaniu ambicji ludzi do ich wewnętrznego potencjału.

Zbigniew Gucwa, GVT BMC Triathlon Team

1. Trenuj powoli – ruszyłeś się z kanapy, wyszedłeś z domu, nawet wsiadłeś na rower, a pierwsza przebieżka nie sprawiła Ci większego problemu. Chcesz biegać szybciej i więcej! STOP! Zwolnij! Twoja aktywność jeszcze niedawno była równa zeru i nawet niewielki ruch przyniesie Ci wiele korzyści.

2. Z trenerem czy bez – na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale bieganie pod opieką specjalisty na pewno będzie bezpieczniejsze. Trener wyeliminuje błędy techniczne, zmniejszy ryzyko wystąpienia kontuzji, a także wyznaczy odpowiednie do Twoich możliwości plany treningowe.

3. Rano czy wieczorem – trudno ocenić, która z tych możliwości jest lepsza. Ważne, byś bieganie dostosował do swojego rozkładu dnia. Tak, by wyeliminować wymówki w stylu „nie mam czasu”, „jestem zajęty”, „może jutro”.

Jakie są podstawowe błędy początkujących
  1. Zbyt intensywny i szybki bieg
  2. Zbyt szybkie tempo rozgrzewki
  3. Brak odpowiedniej techniki i interwałów, które bodźcują organizm
Jak mówi Zbigniew Gucwa, trener thriatlonu Gucwa Velo Trainer: - Żyjemy w czasach, w których cierpliwość i powolna droga rozwoju często nie są w cenie. Niemniej jednak podczas uprawiania sportu wolniej znaczy lepiej. Gdy ktoś pyta mnie, na czym polega moja praca, to z reguły odpowiadam, że... na uspokajaniu i dostosowywaniu ambicji ludzi do ich wewnętrznego potencjału. Z reguły, gdy przełamiemy pierwszy opór, jakim jest wyjście z domu, to podczas początkowych treningów chcemy trenować mocniej, niż powinnismy.”

Wiesz już jak zacząć, czego unikać i jakie są korzyści biegania. W drugiej części artykułu dowiesz się, jak powinien wyglądać Twój trening.

O tym, jak drużyna Citi Handlowy przygotowuje się do ORLEN Warsaw Marathon przeczytasz tutaj:

Work-life balance, czyli o sportowych inspiracjach bankowców - Citi Handlowy Magazyn

Dobroczynny wpływ aktywności fizycznej na ogólny stan samopoczucia jest dziś wiedzą powszechną. Co ciekawe, jedną z wiodących grup w dziedzinie sportu są tzw. białe kołnierzyki, czyli osoby z wyższym wykształceniem pracujące w biurach. Wypisz - wymaluj, typowy bankowiec.

Citi Handlowy Magazyn to inspirujący blog dla klientów indywidualnych, biuro prasowe dla mediów i magazyn tworzony przez ekspertów bankowych. Ważne informacje o charakterze materiałów zamieszczanych w Citi Handlowy Magazyn tutaj